Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

fredag 21 januari 2011

Försmak på dumping?

Jag drack min första Modifast för dagen för några timmar sedan. En hallon. Börjar tycka att den är riktigt god faktiskt :)

Hur som helst. Jag tror att jag drack den lite för snabbt. Jag brukar försöka dra ut på det hela för att det dels ska räcka längre men också för att jag tror att det mättar på längre sikt. Men idag blev det lite i all hast och det kändes efteråt. Jag började må illa och blev alldeles kallsvettig och skakig. Det här gick över på 10 minuter och det hjälpte att komma ut i friska luften.

Kan det vara så här dumping känns? Av allt det jag har läst så ska det kännas ungefär sådär, fast säkerligen värre än det jag upplevde. Jag lovar härmed att dricka mina resterande 46 Modifast i ett lugnare tempo...

Vad är då dumping kanske någon undrar?
Dumping är ett symptom som uppstår då man överbelastar tarmen med glukos(socker). Hos personer med intakt funktion av nedre magmunnen portioneras maginnehållet ut i tarmen i små mängder i taget, då kan inte dumping uppstå. Hos GBP opererade ramlar hela den intagna födan omedelbart in i tunntarmen. Detta innebär att man får en hög lokal glykoskoncentration och dumping uppstår.

Dumping karakteriseras av en känsla av matthet,hjärtklappning och ibland kallsvettning. Ofta måste patienten gå och lägga sig en stund och symptomen försvinner då på ca 10-15 minuter

Källa: Familjeliv.

Ps. Allt som skrivs på Familjeliv är sant *ironisk* (fast i just det här fallet litar på källan).

1 kommentar:

  1. Haha, precis det råkade jag också ut för under min flytperiod. Då tänkte jag att jag är nog den enda att råka ut för dumpning FÖRE operationen, lite kul faktiskt. Och nu kan jag säga att det är faktiskt så det känns, men lägg till illamående så är du där...

    Kram

    SvaraRadera