Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

torsdag 20 januari 2011

Modifast inför operation

Idag är det tredje dagen jag bara dricker Modifast och gårdagen var inte helt oväntat fruktansvärt jobbig. Jag hade sån fruktansvärd huvudvärk hela dagen och det blev som värst under eftermiddagen/kvällen. Sedan kände jag mig alldeles yr, matt och tankspridd.

Men jag har gett mig tusan på att jag ska klara det här och då finns inte alternativet "fuska". Det handlar om 2 veckor av mitt liv och jag vet som sagt att det blir lättare, förmodligen redan idag.

Måste man dricka Modifast? För det första kan jag säga direkt att det här skiljer sig från sjukhus till sjukhus, det verkar vara väldigt olika bestämmelser. Somliga behöver inte göra det här alls och somliga ska göra det under hela 4 veckor. Andra behöver tappa ett visst antal kilon, sedan hur de gör det är mindre viktigt.

Direktiven på Ersta, där jag ska opereras, är att man ska dricka Modifast 2 veckor inför operation och man går ner det man gör helt enkelt, inga bestämda kilon eller procent av vikten.

Måste man dricka just Modifast? Nej, det måste man säkert inte. Jag frågade dietisten om jag får dricka Cambridge eftersom jag druckit det tidigare och faktiskt tycker att det är gott. Men Cambridge innehåller för få kalorier, det är en s.k. VLCD (Very Low Calorie Diet) medan Modifast är en LCD (Low Calorie Diet). Alternativet till Modifast skulle då vara att dricka fler Cambridge/dag än vad de rekommenderar och det skulle bli ruskigt dyrt. Så det blev Modifast och de är helt okej i smaken.

Så varför ska man dricka Modifast inför operation? Inför operation behöver man tappa så mycket fett som möjligt kring levern, det är därför man går på en sådan här kur. Kroppen hamnar i en ketosfas när man går på flytande vilket innebär att kroppen tar energi från det lagrade fettet istället för att bränna ner det man just ätit. Detta bidrar till en snabb viktnedgång.

Jag köpte redan innan jul hem Modifast från deras hemsida, 8 påsar kostar 104 kronor och man dricker 4 st/dag. Jag köpte choklad, vanilj och hallon och de är samtliga helt okej, chokladen tycker jag är godast. Ser nu att det kommit jordgubb också. Dessutom har de fått in choklad- och vaniljpudding. Jag har beställt chokladpudding men de har inte kommit än.

Modifast finns också på Apoteket där 8 påsar kostar 145 kronor.

2 kommentarer:

  1. Du, glöm inte att dricka mycket vatten (eller grönt te utan socker är också bra) mellan shakerna. Det är troligtvis bristen på vatten som gör att du får ont i huvudet, PLUS att när du går in i ketosen så mår man skit. Allt slagg ska ju ur kroppen...

    Bara ett litet tips.. ;)

    SvaraRadera
  2. Jag dricker minst 3 liter om dagen men tack för ändå ;-) /Sandra

    SvaraRadera