Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

måndag 17 januari 2011

Varför Gastric Bypass?

Så varför har jag då valt att genomgå operation för att gå ner i vikt. Varför inte bara träna och äta rätt?

Jaa, om det ändå vore så enkelt. Men för att börja från början så har jag inte alltid varit överviktig. Kilona smög sig på först i 20-årsåldern då jag bodde ett år i USA. I samband med min USA-vistelse slutade jag också träna fotboll som jag tränat i alla år.

När jag kom hem var jag tjockare än förut men i dagens mått mätt var jag lite småmullig... Vikten har stadigt ökat sedan dess. Jag är idag 32 (snart 33) år och jag känner att enough is enough. Jag har provat Viktväktarna, Cambridgekuren, Viktklubb, träna regelbundet och äta bättre, äta mindre portioner, äta GI, äta LCHF, sluta äta godsaker. You name it och jag har provat. Och visst har vissa saker funkat, jag har gått ner. Men sedan har jag gått upp allt igen. Som mest har jag gått ner 15 kg och det var för snart 3 år sedan. Sedan dess har jag gått upp 25 kg.

Jag behöver en långsiktig lösning och efter många jobbiga tankar fattade jag beslutet att söka hjälp. Dagen då jag fattade detta beslut var fruktansvärd. Det var som att någon sänkte mig totalt och jag insåg att jag faktiskt misslyckats. Jag var misslyckad!

Idag känner jag inte så. Jag inser att jag inte klarar detta själv. Min kropp klarar inte fler jojo-bantningar. Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag ibland tvivlar på om jag verkligen ska genomföra operationen men jag känner att jag inte har något val. Det här är verkligen sista utvägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar