Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

tisdag 15 februari 2011

Fragminsprutor

Läste just igenom min egen operationsberättelse och då slog det mig att jag glömt skriva om Fragminsprutorna. Jag ska börja med att säga att här skiljer det sig väldigt mellan de olika sjukhusen, från att bara få en enda spruta när man är på sjukhuset till att få tio st med sig hem. Jag fick totalt sju sprutor, tre på sjukhuset och fyra med mig hem.

Den första sprutan fick jag redan några timmar efter operationen då jag var på uppvaket. Sköterskan satte den i låret och det sved utav bara helvete! Jag är rädd för nålar så hela grejen med sprutor är ruskigt otäckt men jag måste säga att nålsticket kändes inte alls, det är en supertunn nål tack och lov. Men svedan var inte från denna värld!

Den andra sprutan skulle jag ha dagen efter, på torsdagen, och sköterskan på avdelningen frågade om jag ville ta den själv. Eftersom jag visste att jag skulle behöva ta den själv när jag var hemma igen tänkte jag att det var lika bra att få öva. Jag tog ett stadigt tag om låret och stack in nålen. Återigen kändes inte nålen och jag tänkte att jag sprutar så långsamt som möjligt, som när man vaccinerar sig. Men det var bara att dra ut på plågan...

På fredagen fick jag höra av mina avdelningskamrater att några fått sprutan i magen och att det inte kändes alls. Så innan jag skrevs ut efter lunch fick jag min tredje spruta och bad nu att få den i magen. De hade helt rätt! Det kändes inte. Lycka. Däremot fick många på avdelningen blåmärken av sprutorna, det fick aldrig jag. Inte ett enda och då får jag ändå blåmärken så fort nån petar på mig lite för hårt...

Hämtade ut mina fyra sprutor på Apoteket när vi kom hem och på lördagen var det dags för den första. Jag tog ett grepp om magen och stack in nålen. Kändes ingenting. Men sen! Satan i gatan vad det sved, jag grät när jag sprutade in den lilla vätska som fanns i nålen sen satt jag och tryckte ett papper mot magen i 10 minuter. Sen var det bra... Och det här skulle jag göra tre gånger till?!

Men de sista tre sved inte lika mycket, jag tog resten i magen. Vid ett tillfälle sved det litegrann men det gick ändå bättre än lördagens spruta. Lyckan när jag var klar på tisdagen var enorm. Inga mer sprutor!!

Fragminsprutor tar man för att förhindra blodproppar så det var inte så att jag någongång tänkte strunta i att ta dem, jag förstår syftet med dem och jag är glad om slipper proppar. Det hjälper ju också att tänka att det "bara" är fyra stycken. Jag har läst om kvinnor som fått ta under hela sin graviditet för att förhindra blodproppar, det är ca 240 sprutor! Superkvinnor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar