Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

söndag 6 februari 2011

Min operationsberättelse - del 1

Ska försöka skriva ner så detaljerat som möjligt, jag vet att jag hade så otroligt mycket glädje av att läsa dessa berättelser innan det var min tur :) Delar upp inläggen då jag vet att de riskerar att bli långa, här är första dagen, tisdagen.

På tisdagen hade jag tid hos narkosläkaren kl. 13:05, min sambo körde mig till Ersta och vi skildes åt när jag gick in till sköterskan. Väl inne hos henne vägde hon mig och mätte bukomfånget sedan berättade hon lite om hur det kommer att gå till. Jag hade redan läst mycket om detta så inget var direkt nytt för mig. Jag berättade att mina två största farhågor var att bli snittad och att behöva ha kateter. Hon lugnade mig genom att säga hur ovanligt båda dessa är. Hon informerade mig också att jag skulle vara på avdelningen kl. 10 nästkommande dag, inte kl. 7 som jag först fått besked om. Detta innebar sovmorgon även om jag föredragit att bli opad så tidigt som möjligt för att slippa gå och vänta.

Gick sedan för att ta blodprov, 6 rör, och sedan träffade jag narkosläkaren. Han ställde en del frågor som sköterskan redan ställt men det är väl bra att de försäkrar sig om att jag inte är allergisk mot något. Han förklarade också lite hur operationen skulle gå till, att jag skulle få ligga med benen och armarna lite isär, som ett kors ungefär, och att det var viktigt att jag sa till när jag la mig om jag inte låg bekvämt eller om jag fick ont någonstans.

Sedan var det dags att träffa sjukgymnasten. Henne träffade jag tillsammans med en annan kvinna som skulle opereras samma dag. Sjukgymnasten pratade mest om hur viktigt det är att få igång andningen och hon visade oss en plastgrej som vi skulle få andas genom fem gånger/halvtimme efter operationen. Hon pratade också om vikten av att kliva ur och i sängen efter op.

Efter dessa besök var jag ganska hungrig, hade varit fastande sedan midnatt, så jag gick till Ersta hotell och fick mitt rum. Blev nästan yr när jag klev in och fick syn på tapeterna, små rosor över hela väggarna. Fruktansvärda tapeter, men det gällde ju bara en natt. Spenderade resten av eftermiddagen och kvällen med att titta på TV (SVT1, SVT2 och TV4 med fruktansvärt dålig mottagning), surfa och spela på iPhonen och prata med familj och vänner.

Runt 21 duschade jag och tvättade hår och kropp otroligt noggrant, vi behövde inte använda någon speciell tvål utan det räckte med vår egen duschtvål. Borstade tänderna och kröp ner under täcket i nytvättat nattlinne. Jag förvånades över hur lite nervositet jag kände. Ställde klockan på 8:00 och somnade snart in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar