Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

fredag 11 februari 2011

Zucchinisoppa

Gjorde en zucchinisoppa igår som jag tänkte dela med mig av.

4 portioner, ca 40 minuter
Du behöver:
1 gul lök
1 purjolök
2 zucchini
3-4 normalstora potatisar
smör
1 liter grönsaksbuljong
2 dl vispgrädde
1 msk basilika
1 msk oregano
salt
olivolja
brödkrutonger

Gör så här:
Skala potatisen och skär den och zucchinin i bitar. Skala löken och skär den och purjolöken i bitar. Fräs löken i smör några minuter i en kastrull utan att löken tar färg. Tillsätt potatis och zucchini och fräs ytterligare några minuter. Häll i buljongen och låt soppan småkoka under lock 20-25 minuter. Mixa soppan slät i mixer eller med stavmixer. Tillsätt grädde och kryddorna, värm upp soppan igen om den kallnat. Vid servering ringlar du över lite olivolja och lägger i brödkrutonger.


Det här receptet ger väldigt mycket soppa, när jag och sambon var klara har jag nu 7 måltider kvar (á 2 dl).

Brödkrutongerna fick min sambo för sig själv eftersom jag inte ska äta annat än flytande. Han intygade att det var gott så det får bli nästa gång för mig. Jag gör den själv genom att skära bort kanterna av färdigskivat "rostbröd", skära i kuber och sedan steka i smör tills de är krispiga, de får sedan ligga och svalna en stund. Jag brukar krydda med timjan eller något liknande men de är säkert goda utan något mer än smöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar