Min viktnedgång

LilySlim Weight loss tickers

söndag 13 februari 2011

Min version av tacosoppa

Har läst på Viktop om en tacosoppa som ska vara väldigt populär. Hittade receptet men det föll mig inte riktigt i smaken så jag googlade vidare. Det hela slutade med att jag gjorde min egen version som jag nu tänkte dela med mig av.

Du behöver:
smör eller olja att steka i
400 g köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 påse tacokrydda
knappt 1 dl vatten
1 liter köttbuljong (eller annan buljong)
4 medelstora potatisar
timjan eller oregano
1 burk tacosås (valfri styrka)

Gör så här:
Skala och tärna potatisen. Det ska vara relativt små bitar, de ska koka klart på ca 5-7 minuter. Koka upp buljongen och när det kokar lägger du i potatisen. 

Bryn under tiden färsen i smör eller olja, finfördela den så gott det går. Riv löken och pressa vitlöksklyftan. Blanda detta i färsen tillsammans med timjan och fräs ytterligare några minuter. Blanda i tacokryddan med vattnet. När potatisen är mjuk tillsätter du färsen och tacosåsen. Ifall köttfärsen har hunnit kallna låter du soppan bli varm igen innan servering. Klart!

Eftersom jag fortfarande måste mixa det jag äter så mixade jag min del (det ser inte ett dugg mysigt ut men det smakar desto bättre). Sambon fick soppan som den var.  Jag vågade inte ha i majs eftersom jag inte vet om det blir bra när man mixar men majs ska definitivt i nästa gång vi gör denna soppan. Kan också tänka mig att nachochips är gott till men inte heller det får jag äta nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar